Essentiële competenties
om coach te zijn
De rol van coach omhelst specifieke eisen en criteria die de coach moet respecteren en promoten binnen het kader van zijn contacten en werkzaamheden in samenwerking met zijn partners. Het accreditatieproces van de International Coach Federation (ICF), ons moederbedrijf, stelt 8 kerncompetenties voorop waarover elke persoon die coach wenst te worden, moet beschikken.
Respecteert de toepassing van de ethische code
Begrijpt en past consequent de ethiek en normen van coaching toe.
Belichaamt een Coaching Mindset
Ontwikkelt en onderhoudt een mentaliteit die open, nieuwsgierig, flexibel en klantgericht is.
Stelt vast en handhaaft overeenkomsten
In partnership met de klant en relevante stakeholders duidelijke afspraken maken over de coachingsrelatie, het proces, de plannen en de doelstellingen. Afspraken vaststellen voor het totale coaching engagement en voor elke coachingsessie.
Cultiveert vertrouwen en veiligheid
Partnership met de klant om een veilige, ondersteunende omgeving te creëren die de klant in staat stelt om vrijuit te delen. Onderhoudt een relatie van wederzijds respect en vertrouwen.
Behoudt Aanwezigheid
Is volledig bewust en aanwezig bij de klant, met een open, flexibele, geaarde en zelfverzekerde stijl.
Luistert actief
Richt zich op wat de klant is en niet zegt om volledig te begrijpen wat er wordt gecommuniceerd in de context van de cliëntsystemen en om de zelfexpressie van de klant te ondersteunen.
Roept het bewustzijn op
Vergemakkelijkt het inzicht in en het leren van de klant door gebruik te maken van tools en technieken zoals krachtige ondervraging, stilte, metafoor of analogie.
Vergemakkelijkt de groei van de klant
Partnership met de klant om het leren en het inzicht om te zetten in actie. Bevordert de autonomie van de klant in het coachingsproces.