Everybody coach? ICF Chapter Belgium points out that...

Français

Volgend op de recente berichtgeving in de media over de gevaarlijke opkomst van een ongereguleerde coachingindustrie, reageert International Coaching Federation chapter Belgium als volgt:

Is het juist dat iedereen coach kan worden en dat er geen kwaliteitscontrole voor coachingopleidingen bestaat?

‘Iedereen kan coach worden’ is zowel een juiste als onjuiste stelling.

De stelling is deels juist omdat het woord 'coach' vele betekenissen heeft en er veel verwarring op de markt bestaat. Coaching is geen erkend beroep in België. Het is een goede zaak dat journalisten en de overheid een sensibilisering op de gang trekken ter bescherming van de klant.

De stelling is deels onjuist omdat er in het brede aanbod van coaching, onder anderen, ook ICF* Certified Coaching bestaat *(International Coaching Federation).

Deze vorm van service kent een specifieke aanpak, volgens 8 kerncompetenties. Ethisch handelen vormt daarbij de eerste peiler.

Zo erkent ICF Certified Coaching zeer duidelijk het verschil tussen therapie, consulting en professionele coaching. De klant wordt netjes doorverwezen naar geschikte professionals indien nodig. Immers, ICF Certified coaching is niet aangewezen voor mensen met een tijdelijk gebrek aan psychische veerkracht.

Waar ICF Certified Coaching wél voor staat, is te vinden op https://coachingfederation.be/nl/essentiele-competenties-om-coach-te-zijn .

Hoewel de titel van coach niet beschermd is, wordt het beroep zelf gereglementeerd door neutrale instanties die onafhankelijk zijn van de opleidingscentra voor coaching. Er zijn dus certificeringen die de kwaliteit en het professionalisme garanderen van de coach die ze behaalt. Deze certificeringen liggen niet binnen het bereik van nieuwkomers en vereisen werk en discipline om ze te behalen.

ICF Certified Coaches dienen zich continu bij te scholen om hun accreditatie te behouden, net als artsen, notarissen en  juristen bijvoorbeeld. Dit zorgt voor een wereldwijde kwaliteitscontrole van ICF Certified Coaching. Weliswaar betreft het hier een kwaliteitscontrole op de 8 kerncompetenties, voorgeschreven door de International Coaching Federation. ACC, PCC en MCC accreditaties dienen driejaarlijks vernieuwd te worden, mits het afleggen van testen waaruit de vaardigheid van de 8 ICF kerncompetenties blijkt.

‘Er bestaat geen kwaliteitscontrole voor coachingopleidingen’ is deels een juiste en deels een onjuiste stelling.

De stelling is deels juist omdat er coachingopleidingen bestaan die een eigen label dragen en certificaten van deelname uitreiken. Coachingopleidingen leiden niet naar diploma’s, erkend door de overheid.

De stelling is deels onjuist omdat de opleiding tot ICF Certified coach (onder de naam ACTP en ACSTH) een opleiding is die erkend is door de Internationale Coaching Federatie, wereldwijd.

Professionele certificering wordt afgegeven door een federatie zoals de ICF. Deze certificering garandeert dat de coach een bepaald aantal uren coachingopleiding heeft gevolgd, een bepaald aantal uren praktijkervaring met echte cliënten heeft opgedaan en geslaagd is voor het examen over coachingsvaardigheden en de ethische code zoals gedefinieerd door de ICF.

Dat sommige coachingopleidingen geen kwaad zouden kunnen, zou een eufemisme genoemd mogen worden. Er bestaan zeer kwalitatieve coachingopleidingen in ons land die ICF Certified Coaches vormen.

Om met het motto van International Coaching Federation Global te eindigen: ‘Empowering the world through coaching’

Deze tekst mag gekopieerd worden door geaccrediteerde leden voor gebruik op hun professionele sociale media.

Suite à la récente couverture médiatique de la dangereuse montée en puissance d'une industrie du coaching non réglementée, ICF Belgium souhaite apporter les clarifications suivantes :

Est-il vrai que n'importe qui peut devenir coach et qu'il n'y a pas de contrôle de qualité pour leura formation?

“Tout le monde peut devenir coach” est à la fois une affirmation correcte et incorrecte.

L'affirmation est en partie correcte car le mot "coach" a plusieurs significations et il y a beaucoup de confusion sur le marché. Le coaching n'est pas une profession reconnue en Belgique. Il est donc important que les journalistes  et l’état sensibilisent à la protection du client.

L'affirmation est partiellement incorrecte car, parmi le large éventail de services de coaching, il existe également le coaching certifié par ICF (International Coaching Federation), dont le comportement éthique est le premier pilier. Cette forme de service est une approche basée sur 8 compétences spécifiquement déterminées.

Ainsi, le coaching certifié ICF reconnaît très clairement la différence entre la thérapie, le conseil et le coaching professionnel. Si nécessaire, le client est soigneusement orienté vers d’autres professionnels appropriés. Ainsi, un accompagnement par le coaching ne peut convenir aux personnes étant en souffrance psychologique ou psychanalytique.

La signification de ICF Certified Coaching peut être trouvée sur https://coachingfederation.be/nl/essentiele-competenties-om-coach-te-zijn

Bien que le titre de coach ne soit pas protégé, la profession elle-même est réglementée par des organismes neutres et indépendants des centres de formation de coachs. Il existe donc des certifications qui garantissent la qualité et le professionnalisme du coach qui les obtient. Ces certifications ne sont pas à la portée des nouveaux arrivants et leur obtention demande du travail et de la discipline.

Les coachs certifiés ICF doivent suivre une formation continue pour conserver leur certification, tout comme les médecins, les notaires et les avocats, par exemple. Cela permet de garantir un contrôle de qualité global du coaching certifié ICF.

Cependant, ce contrôle de qualité est basé sur les 8 compétences de base prescrites par la Fédération Internationale de Coaching. Les accréditations ACC, PCC et MCC doivent être renouvelées tous les trois ans, sous réserve de la réussite de tests démontrant la maîtrise des 8 compétences fondamentales de l'ICF.

“Il n'y a pas de contrôle de qualité pour la formation des coachs est une affirmation en partie correcte et en partie incorrecte.

C'est en partie exact car il existe des cours de coaching qui ont leur propre label et délivrent des certificats de participation.  Les cours de coaching ne mènent pas à des diplômes reconnus par l’Etat.

L'affirmation est en partie incorrecte car les formations accréditées ICF (sous les labels ACTP, ACSTH) sont des formations reconnus par l'International Coaching Federation, au niveau mondial.

La certification professionnelle est délivrée par une fédération telle que l'ICF. Cette certification garantit que le coach a suivi un certain nombre d'heures de formation au coaching, qu'il a eu un certain nombre d'heures d'expérience pratique avec des clients réels et qu'il a réussi l'examen sur les compétences de coaching et le code de déontologie tel que défini par l'ICF.

Dire que certains cours de coaching ne feraient pas de mal serait un euphémisme. Il existe dans notre pays des cours de coaching de très grande qualité qui sont certifiés par l'ICF.

Pour terminer avec la devise de l’ International Coaching Federation Global (ICF) : “Donner du pouvoir au monde grâce au coaching”

Ce texte peut être copié par les membres accrédités pour être utilisé sur leurs médias sociaux professionnels.