Gepassioneerd leiderschap met impact in tijden van Corona: Van positieve gedachte naar waardevolle actie

Zet gepassioneerd leiderschap in voor jezelf, je gezin, je werk én je team, zeker in tijde van Corona maatregelen!

• Gepubliceerd op 1 april 2020

Kristien Rogier

Zaakvoerder, Consultant, Trainer, Coach and owner of inpare|empowering passionate leaders to success

De wereld na 13 maart: kramp en verlamming

Goede morgen, we zijn vandaag 31 maart en inmiddels dag 19 sinds de strenge Corona maatregelen van kracht zijn.

In deze periode hebben velen onder jullie wellicht, net zoals ik, een krampervaring gehad.

Je zit verplicht thuis of hebt beperkt toegang tot je werkomgeving. Je hebt al je opdrachten zien wegvallen en zit nu werkloos te piekeren 'wat nu'? Je moet werk en privé plots op dezelfde locatie in evenwicht houden, zonder de nodige hulplijnen zoals opvang van de kinderen, huishoudelijke hulp, sociaal leven, je sport beoefenen, ...

Je hebt plots een zee van tijd en voelt tegelijk een soort angst, misschien wel verlamming, waardoor je niet in beweging komt en je dagen minder zinvol lijken.

Kom uit je kramp. Ik ben er voor jou!

Ik ga je vanaf vandaag elke dag een tip geven om uit die kramp te komen en resultaat, voldoening en geluk te halen uit jouw dagen in een tijd van beperkte bewegingsvrijheid.

Goede morgen, ik ben Kristien Rogier, een gepassioneerde trainer en executive coach van gepassioneerde leiders met impact.

Vandaag de eerste tip om gepassioneerd leiderschap in te zetten voor jezelf, je gezin, je werk én je team.

Van verlamming naar beweging

De afgelopen weken en dagen heb ik heel wat nieuws zien voorbij komen en dan vooral negatief nieuws, zowel via de officiële en betrouwbare nieuwskanalen als alles wat er via de sociale media op ons afgevuurd wordt.

Je zou van minder angstig en depressief worden!

Negatieve gevoelens helpen ons meestal niet vooruit. In tegendeel, ons reptielenbrein komt in actie en zorgt ervoor dat we bevriezen, wegvluchten of vechten. Een heel normale, spontane menselijke reactie die ons in overlevingsmodus zet, maar niet altijd gericht werkt.

Let wel, de angst voor het virus is een reële angst. We hebben ondertussen veelvuldig gezien wat het virus kan doen met een mens en onze maatschappij. Je kan deze angst aanpakken door actie te nemen en de strenge opgelegde maatregelen te volgen. Dat wil zeggen dat we bewust keuzes maken en hiernaar handelen. Op die manier kunnen we allen samen het risico van het virus tot hoge pieken afzwakken.

Vaak is angst echter niet reëel of feitelijk. We kunnen hierdoor veel energie verliezen en dat werkt verlammend en helpt ons niet vooruit. Zeker niet wanneer het gaat om professioneel succesvol te zijn.

Hoe is het met jouw energie gesteld?

Hoe zinvol heb jij de afgelopen dagen en weken ingevuld?

Heb je gepassioneerd leiderschap ingezet voor jezelf, je gezin, je werk én je team? Heb je jouw dagen zinvol ingevuld voor jezelf en jouw omgeving?

Wanneer dat beter kan, geef ik je graag mijn eerste tip.

Van positieve gedachte naar zinvolle actie

1.    Die begint het moment dat je wakker wordt en je jouw ogen gaat openen.

Roep dan een positieve gedachte op, iets dat voor jou waarde heeft.

Vb de zon die buiten schijnt, De lente die zich laat zien, de herinnering aan een leuk telefoontje of chat van gisteren, of een fijn gesprek dat vandaag staat ingepland. De gedachte aan iets lekkers dat vandaag op het menu staat, of nog, het besef dat je vandaag gezond bent of de deal die je gaat sluiten met een klant of een deadline die je wilt halen voor het werk.

Kortom iets waar jij blij, tevreden en gelukkig van wordt.

2.    Vervolgens voel je bewust wat deze gedachte met jou doet. Ervaar hoe je bloed hier meer door gaat stromen en de energie die dit jou geeft. Hou deze energie vast en koester ze. Sta stil bij het positieve en aangename gevoel dat dit bij jou teweegbrengt

3.    Tover dan deze fijne gewaarwording om tot een stralende glimlach op jouw gezicht en laat die daar zo lang mogelijk staan.

Je zal bij het maken van een glimlach niet in staat zijn om negatieve gedachten te ontwikkelen.

4.    Gebruik dit positieve en energetische moment om te beslissen wat je volgende zinvolle actie van de dag zal zijn en schrijf die desnoods op.

Neem dus gepassioneerd leiderschap over jouw acties en resultaten.

Je hoeft echt niet tot morgenochtend te wachten om met deze tip aan de slag te gaan. Je kan op elk moment van de dag deze oefening herhalen, wanneer je beseft dat je energie laag zit .

Start er dus maar meteen mee na het lezen van deze blog!!

Ik ben alvast benieuwd welke positieve gedachte jou tot welke zinvolle actie heeft bewogen. Laat het me gerust weten deel het ook met iedereen om ook anderen te inspireren.

Mijn positieve gedacht vanmorgen was het besef van het ontluiken van de lente - mijn lievelingsseizoen - wat mij intens gelukkig maakt en energie geeft. Op die manier werd ik bewogen om met deze posts met tips te starten. Ik hoop dan ook dat je er wat aan gehad hebt.

Wil je meer tips rond gepassioneerd leiderschap, volg me dan.

Ik ben er morgen weer.

Maak ondertussen iets moois van jouw dag!

Bedankt om deze post te lezen. Delen mag uiteraard ook, graag zelfs!

Tot morgen!

Kristien Rogier

Gepassioneerd trainer en executive coach van passionate leiders met impact

www.inpare.be info@inpare.be 0473/45.39.45