EVENT OVER NEUROSCIENCES OP 14 MEI 2024

Deze dinsdag 14 mei 2024 verwelkomden we Eric Charles, coach in semiotiek voor leidinggevenden en managers en Emma Oliveira, coach voor leidinggevenden en managers, klinisch psycholoog, voor een evenement gewijd aan NEUROSCIENCES, als onderdeel van de International Coaching Week 2024 die plaatsvindt van 13 tot 19 mei 2024.

De International Coaching Week is een kans voor coaches van over de hele wereld om talloze evenementen te organiseren waarin gevarieerde, actuele onderwerpen aan bod komen met als doel samen te evolueren en te groeien binnen de ethische waarden en vaardigheden van ICF. Deze evenementen worden georganiseerd om onze leden vooruit te helpen in hun verplichtingen met betrekking tot hun accreditaties, of om coaching in de veranderende wereld (diversiteit, bedrijfstransformatie, neurowetenschappen, duurzaamheid, kunstmatige intelligentie) te begrijpen.

Om de coaching week in België samen te vieren, kwamen de leden van ICF België bijeen in Brussel voor een evenement om de ontwikkelingen in de neurowetenschappen te bespreken: het identificeren van de verschillende delen van de hersenen, hun werking, de rol van hormonen, remmers, sloten op ons gedrag, maar ook de implementatie van bepaalde automatismen.

Deze presentatie is gebaseerd op het onderzoekswerk van Jean Timar (onderzoeker in menswetenschappen en gedragsbiologie, 97 jaar oud, meer dan 60 jaar onderzoek) naar een semiotiek benadering. Jean Timar heeft een tool gemaakt die gebaseerd is op algoritmen en die de verschillende aspecten van iemands gedrag heel precies in kaart brengt. De onderzoeken over dit onderwerp zijn adembenemend, vooral in Frankrijk en de VS.

Het is duidelijk dat twee uur niet genoeg is om deze zeer complexe en omvangrijke onderwerpen te behandelen. Niettemin hebben onze sprekers met grote behendigheid en perfecte kennis van het onderwerp deze fascinerende informatie kunnen overbrengen.

De wetenschap is enorm geëvolueerd wat betreft onze kennis van dit fascinerende orgaan dat de hersenen zijn. Het is duidelijk dat het begrijpen van de functies van de hersenen en de invloed ervan op gedrag als coach de praktijk van coaching vergemakkelijkt. Hierdoor kan vooral de coach de wereld van zijn cliënt, maar ook die van hemzelf, beter begrijpen. Dit inzicht verbetert de ondersteuning, stelt u in staat nauwkeuriger, sneller en efficiënter te zijn om de gedefinieerde doelstellingen van coaching te bereiken.

Met dit evenement kunnen deelnemers 2 ontwikkelings- en vaardigheidspunten (Cceu’s) behalen. Deze punten zijn bijvoorbeeld essentieel bij het vernieuwen van een ICF-accreditatie, omdat ze ook aantonen dat de coach zich blijft bijscholen en zijn kennis blijft ontwikkelen.

Voordat we in de kern van de zaak duiken, legde onze voorzitter, Pascale Perard, ons de rol van ICF uit, de missie van ICF België als lokale afdeling, maar ook het werk van de ambassadeurs en de leden van de Raad van Bestuur die hun tijd hieraan besteden. om evenementen te kunnen organiseren en leden te kunnen bevoordelen.

ICF België is actief op zoek naar nieuwe vrijwilligers: een penningmeester, maar ook nieuwe ambassadeurs, omdat we streven naar een effectieve organisatie, rijk aan ideeën en aanwezig voor al haar leden. Als dit u interesseert, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Doe mee met deze face-to-face evenementen, ze zijn voor jou bedoeld en je zult niet teleurgesteld worden! Wij sluiten onze evenementen af ​​met een gezellige borrel en in een hartelijke en gastvrije sfeer. Wij wachten daar op jou !!!